top of page

טיפים לעבודה בבית

חיפוש

כיצד חג פורים מסייע לפיתוח השפה אצל ילדים?

  • תמונת הסופר/ת: Tomer Bar Levi
    Tomer Bar Levi
  • 2 במרץ 2016
  • זמן קריאה 2 דקות

"למה התחפשת?"

אחת השאלות הנפוצות ביותר שילדים שואלים ונשאלים בפורים, היא הזדמנות מצוינת להעשיר את שפתם באופן טבעי, חיובי ומהנה.

בחג פורים, אנו נחשפים לשלל תחפושות מגוונות ויצירתיות. ההורה יכול לנצל את החשיפה הטבעית הזאת, והסקרנות שהיא מעוררת אצל הילדים ולנצל את העניין לטובת הרחבת השיח ובכך להעשיר את שפתו של הילד ואת ידע העולם שלו. ניקח לדוגמא תחפושת של תמנון: לנו המבוגרים התחפושת ברורה, אבל עבור ילד, זו יכולה להיות חשיפה ראשונה ליצור ה"מוזר" והחדש הזה. מתוך הסקרנות והעניין שמביע ילדנו ניתן ליצור עולם מושגים חדש ומעשיר.

שיום ושליפה: ניתן להשתמש בתמנון שלנו בכדי לפתוח שיח על קבוצת חיות ים. בכך שנשייך את התמנון לקבוצה זו (תמנון, דג, דולפין, צלופח, צב ים ועוד) נקל על הילד להיזכר במילה ולשלוף אותה בעת הצורך.

אוצר מילים: לאחר שהיכרנו את התמנון ודיברנו עליו כעל אחד מיצורי הים, אנחנו יכולים גם לתאר אותו ביחד, למשל: "הנה תמנון סגול, עם שמונה זרועות" ובכך להעשיר ולהרחיב את אוצר המילים של הילד ואת הידע הכללי שלו.

תקשורת מילולית: התחפושות נותנות לנו הזדמנות לשחק משחק עם כל בני המשפחה. אפשר לשחק במשחק ניחושים, בו כל אחד מציג את התחפושת שאהב על ידי תיאור מפורט של מאפייני התחפושת ושאר המשתתפים צריכים לנחש באיזו תחפושת מדובר. למשל: "ראיתי מישהו שהתחפש לחיית ים, בעלת שמונה זרועות, לחיה יש יכולת לפלוט דיו".

תיאור חוויה : במהלך החג, כאשר הילד מספר על התחפושות של החברים בגן או בכיתה, ניתן לעזור לו ולארגן באופן ברור את הדברים, תוך שימת דגש על העברת המסר העיקרי בצורה שתהיה מובנת למאזין ותדגים בניית משפטים בצורה נכונה, שתכיל את המידע – מתי? היום , איפה? בגן/בבית הספר, מי התחפש? למה התחפש? מה עשיתם?(תוספת מעניינת).

על ידי השיתוף בחוויה, נתרום להעשרת הידע השפתי של הילד ולהתפתחות היכולת שלו לקדם שיחה.

שימור מושגים: כדי לשמר את המושגים החדשים אליהם נחשף הילד, אפשר לשחק משחק דמיוני בו אחת הדמויות היא תמנון. הורים שאוהבים עבודות יד יכולים גם ליזום בניית אקווריום מחומרים מגוונים שיש בבית ובכך ליצור עולם ימי עשיר. חשיבה יצירתית ופתרון בעיות הם כלים חשובים להתנהלות בחיי היומיום ובהתמודדדויות עם סיטואציות חדשות (ומוכרות) בהן נתקלים. כל הפעילויות שתארתי מפתחות בנוסף להעשרת השפה גם את הכלים החשובים האלה.

פורים הינו חג עשיר בצבעים, תחפושות, משלוחי מנות וחגיגות . בכדי לעזור לילדינו לשתף אותנו בשלל החוויות אליהן הם נחשפים בחג ,כדאי לשאול אותם שאלות ברורות וממוקדות, למשל: "ספר/י לי על שתי תחפושות שממש אהבת", "מי נתן לך משלוח מנות"?, "רקדתם עם התחפושות"? "איזה שיר, שרתם"? ועוד. על ידי הכוונה שלנו, הילד יספר וישתף בחוויה ותוך כדי יעבד בעצמו את מה שחווה באותו יום.

פורים יכול להיות אמצעי נהדר להעשרת שפתו של הילד ממקום של הנאה, עניין ומשחק. חשוב להיות רגישים ולודא שהילד באמת נהנה ואנחנו לא התחפשנו ל"נודניקים"Jפורים שמח לכולנו!


 
 
 

Comments


טיפים אחרונים
bottom of page